Succesvol team van massaschadejuristen in VS verplaatst strijd voor consumenten en app-ontwikkelaars tegen Apple naar Nederland

• Massaschadeadvocaat Steve Berman dong in 2021 in de VS via een succesvolle mededingingsrechtszaak een schikking van $100 miljoen af bij de Amerikaanse tech-gigant.
  • Nu gaat hij de strijd aan tegen Apple namens Nederlandse consumenten en app-ontwikkelaars die hun apps in de Nederlandse appstore verkopen.

AMSTERDAM, 17 februari 2022 – Steve Berman, de managing director van Hagens Berman EMEA en massaschade-advocaat die namens Amerikaanse app-ontwikkelaars een schikking van $100 miljoen trof met Apple, sluit zich aan bij de Stichting Right to Consumer Justice. Deze nieuwe consumentenrechtenstichting treedt op namens Nederlandse gedupeerden van monopolistisch handelen door Apple binnen diens online app-winkel. De tech-gigant werd voor vergelijkbare overtredingen in het buitenland al fors beboet.

De claim van de stichting is vergelijkbaar met de eerdere succesvolle rechtszaak tegen Apple in de VS. Het bedrijf wordt ervan beschuldigd de iOS-markt te monopoliseren via zijn Nederlandse app-winkel. Ontwikkelaars worden geconfronteerd met torenhoge tarieven bij verkopen via de App Store, oneerlijke controle over het iOS-ecosysteem, verplicht gebruik van het betalingssysteem van Apple, het voortrekken door Apple van apps uit eigen stal en ander monopolistisch gedrag dat de rechten van ontwikkelaars en innovatie in Nederland achterstelt. Volgens de stichting raakt dit verstikkende ecosysteem ook Nederlandse consumenten, die meer moeten betalen voor apps en in-app-producten.

De stichting was in mei 2021 de eerste organisatie die een zogeheten Brief voorafgaande aan de claim bij Apple indiende naar aanleiding van mededingingsovertredingen door het bedrijf in diens app-winkel. Hoewel Apple nooit op de brief van de stichting gereageerd heeft, lijkt het erop dat de organisatie tot nu toe niet bereid is om over een schikking te onderhandelen.

Zowel Nederlandse consumenten die apps of in-app-producten via de Nederlandse App Store kochten als alle (internationale) ontwikkelaars die hun apps of in-app-producten via de app-winkel van Apple verkochten worden opgeroepen om zich bij de Stichting Right to Consumer Justice te voegen in de actie tegen Apple.

“De Stichting Right to Consumer Justice onderneemt een even rigoreuze juridsche actie als eerder in de Amerikaanse rechtszaak, ditmaal namens Nederlandse consumenten en app-ontwikkelaars", aldus Christoph Jeloschek, de hoofdadvocaat namens de Nederlandse stichting. “We kijken reikhalzend uit naar een reactie van Apple op onze dagvaarding van 4 oktober 2021. We vertrouwen erop dat we een rechtvaardige oplossing kunnen vinden voor de vele app-ontwikkelaars die schade hebben ondervonden van deze grove marktverstoring van de iOS-appmarkt en de verkoop van in-app-producten in de Nederlandse App Store. Hetzelfde geldt voor Nederlandse consumenten die te veel hebben betaald voor deze diensten en producten.”

De Stichting Right to Consumer Justice werd in 2021 opgericht om consumenten tegen onethische en oneerlijke handelspraktijken in de EU te beschermen. De stichting streeft via een multidisciplinaire aanpak eerlijkheid en integriteit na.

De zaak van Nederlandse app-ontwikkelaars tegen Apple

De stichting is van mening dat Apple bij de distributie van iOS-apps en in-app-producten via pestgedrag en dwang een marktdominantie heeft afgedwongen. Ook heeft de tech-gigant zijn macht op verschillende manieren misbruikt, waaronder:

• Ontwikkelaars moeten een commissie van 30% betalen op iedere verkoop van iOS-apps of in-app-producten binnen de Nederlandse App Store. Ter vergelijking: het ecosysteem van Windows vraagt slechts 10% tot 12%.
  • Hierdoor wordt de prijs die Nederlandse consumenten voor apps en in-app-producten betalen, opgedreven.
  • App-ontwikkelaars worden ertoe gedwongen het eigen betalingssysteem van Apple te gebruiken, ondanks dat andere, goedkopere alternatieven beschikbaar zijn.
  • Apple hanteert oneigenlijke monopolistische praktijken waarmee apps van het eigen merk en makelij worden voorgetrokken. Zo worden onder anderen apps van concurrenten moeilijker vindbaar gemaakt en de functionaliteit van concurrerende apps belemmerd.

Volgens de stichting heeft Apple enorm geprofiteerd van de opgeblazen verkooptarieven en ander oneigenlijk gedrag dat in strijd is met het Europese mededingingsrecht. De stichting wil afdwingen dat Apple ontwikkelaars en consumenten schadeloosstelt wanneer zij schade hebben ondervonden door marktverstorend gedrag van het Amerikaanse bedrijf.

“Onze stichting wordt bijgestaan door hetzelfde juridische team dat in de VS grote successen boekte. Deze successen werden bereikt door grote hoeveelheden documenten en transactiedata van Apple te analyseren en het bestuur van Apple te ondervragen als getuige, waaronder bestuursvoorzitter Tim Cook”, aldus Jeloschek. “We putten in deze Nederlandse zaak uit de ervaring en staat van dienst van Hagens Berman. Ook waren wij de eerste partij die een claim indiende tegen Apple voor hun genoemde misdragingen. Hiermee kan onze stichting het beste de belangen vertegenwoordigen van getroffen iOS-ontwikkelaars en consumenten in Nederland.”

Berman voerde met succes mededingingszaken tegen Apple en diverse uitgeverijen en schikte namens gedupeerden in 2016 met deze partijen voor $560 miljoen. Dit gebeurde namens consumenten die e-books kochten waarvan prijzen kunstmatig waren verhoogd door prijsafspraken tussen Apple en de uitgevers. Berman won deze zaak van Apple voor de Amerikaanse Hoge Raad.

De firma van Berman schikte onlangs ook in een andere consumentenrechtenzaak tegen Apple die betrekking had op AppleCare, het garantieschema van het tech-bedrijf. Hagens Berman dong een schikking van $97 miljoen af nadat werd aangetoond dat Apple beloftes aan polishouders van AppleCare niet was nagekomen. Apple had apparaten namelijk gerepareerd met inferieure, gerenoveerde (refurbished) onderdelen, terwijl de polis betere dienstverlening beloofde.

Informatie voor de pers (niet voor publicatie)

Advocaten Christoph Jeloschek en Steve Berman zijn beschikbaar voor interviews. Gelieve interesse kenbaar maken aan Clemens Sassen: E: [email protected] | M: +31 6 46 11 11 89

Over de Stichting Right to Consumer Justice

De Stichting Right to Consumer Justice streeft naar een rechtvaardige schadevergoeding voor Nederlandse ontwikkelaars van Apple iOS applicaties en in-app digitale producten die zijn benadeeld door Apple’s oneerlijke gedrag. De stichting wordt juridisch ondersteund door advocatenkantoor Kennedy Van der Laan en Hagens Berman EMEA LLP. De stichting is een Nederlandse juridische entiteit die is opgericht als non-profitorganisatie om de belangen te behartigen van degenen die worden getroffen door de wandaden van ondernemingen. U leest hier meer over de stichting.

Als u vragen heeft, kunt u ons mailen op [email protected].